lördag 11 april 2009

Glad Påsk

Glad påsk på er alla där ute. Idag är det ju Påskafton och detta ska firas. Ikväll bär det av till ålstorp där det blir grillning, öl och trevliga människor. Köttet ligger i marinad så jag är fit for fight. Tack Simon för att vi får tillbringa denna kväll i ditt hus.

På påsken äts det mest godis i landet. Jag kan inte säga att jag äter mest i dessa dagar utan jag käkar mycket godis konstant under hela året. Det finns inga dalar och berg i mitt godisätande utan jag ligger alltid på en jämn nivå. Typ 3-4 kg;)

Jag tror att alla högtider vi firar faktiskt bygger på Jesus liv. Vi firar hans födelse vid julen och has död och uppståndelse vid påsken. Men de andra högtiderna då? Nyår firas till minne av att Jesus fick sitt första hår på huvudet. Det heter inte nyårsafton utan egentligen är det nyhårsafton.
Valborg är också en högtid som firas i Jesus minne. Det var då Jesus såg sin första brasa. Och eftersom det var syndigt för Jesus så ville han absolut inte se en sådan igen. Varför tror ni vi bränner en massa brasor då;)
Midsommarafton är såklart Jesus första fylla. Deta firar vi genom att själva bli packade. Hade inte Jesus varit på nattvardsvine hade detta kanske varit en väldigt lugn tillställning.
Detta är bara min hypotes, det kanske inte är så. Vad vet jag:)

Inga kommentarer: