fredag 26 december 2008

Sicken tripp på juldagen

Vilken juldags kväll man har varit med om. Det är verkligen något att berätta för barnbarnen när man blir äldre. Vi visste inte vad vi skulle göra så det blev en samling hos Simon för att försöka komma fram till något som vi skulle göra. Både Tobbe och Martinos var med vilket ledde till en del bestämmelser till nyår. När sen Tobbe hade kört för att lämna av sin bror i Ängelholm så var vi bara tre herrar kvar. Vad gör tre killar en juldag. Jo vi kör en runda och ser de lokala sevärdheterna. Fast först blev det en tripp till snapparp för lite inhandlande av färdkost.


"Vad fan gjorde de här??" Ja martin de tänkte nog samma sak faktiskt.


Vårt första resmål blev byn eldsberga där vi såg så mycket som en person som var ute och gick. WOW gud vad häftigt.... Simon visade sedan på vilka ställen som han hade tomtat på julafton samtidigt som han berättade om alla barnen han hade sett och pratat med.

Vi fortsatte vår tripp till Karsefors där vi stod vid tolv tiden och tittade ner när vattnet forsade i en otrolig kraft. Hade vi varit trötta på livet så hade vi haft vår chans där. Men det var ingen som var sugen på det så vi åkte vidare. Vi hamnade längre och längre ut i ödemarken och Simon började prata mer och mer dialekt. Själv blev jag räddare och räddare för jag hade inte en aning om vart vi var på väg. Jag trodde allvarligt ett tag att Simon skulle ta ut mig och martin någonstans där Simons kusin väntade med en yxa. De skulle sedan klubba oss och gräva ner oss i "moosen" Det hade inte funnits någon som hade hittat honom, jag lovar. Fast detta hände inte utan istället så tog han oss till Bockasten. Det är en stor sten som igger mitt ute i ingenstans. Enligt sägen så skulle en jätte kasta en sten på Ysby kyrka men så missade han och träffade en massa getter istället. Fin historia men jag tror inte den är sann faktiskt. Det var iallafall mörkt och man blev väldigt blött om fötterna.


-Du e ju CP- skadad!! -Hehehahahoho Ja de e jag kanske!


Efter det körde vi hem till Simon igen och ställde bilen för att sedan till fots ta oss upp på en kulle som sticker upp mitt på slätten. Det var ännu mörkare och ännu svårare att gå. Det var brant och väldigt halt. Efter några minuter med svordomar och ännu blötare fötter var vi hemma hos simon igen. Kvällen hade blivit kväll så vi åkte var och en hem till sitt för att sova.

Men vilken kväll man var med om egentligen. När man blir äldre och skaffar barn och de ska ut och festa på juldagen. Då kan man berätta vad man gjorde istället för att supa sig redlöst berusad och ligga och spy. Jag tror ju inte de bryr sig men det är ändå en bra historia.

Inga kommentarer: